بیمه آتش سوزی ساختمان

آنچه در این مقاله می خوانید:

همانطور که میدانید در هر ساختمان، مدیر کارفرمای کارکنان (اعم از سرایدار، نگهبان، باغبان و…) محسوب میشود. البته ساکنین ساختمان از این قضیه مستثنی نیستند.

از وظایف مدیر ساختمان میتوان به بیمه کردن ساختمان دربرابر آتش سوزی اشاره کرد.

طبق ماده 14 قانون تملک آپارتمانها، مدیر یا مدیران ساختمان وظیفه دارند کل ساختمان را به عنوان یک واحد در برابر آتش سوزی بیمه نمایند.

در این رابطه بخوانید:

وظایف و اختیارات مدیر ساختمان

ولی مسئولیت پرداخت حق بیمه با کیست و اگر مدیر ساختمان در انجام این کار کوتاهی کند، درصورت بروز حادثه چه کسی مسئول است؟

چرا بیمه آتش سوزی؟

آتش سوزی یکی از خطراتی است که همیشه در کمین آپارتمان نشینان است. آتش سوزی میتواند به دلایل مختلفی اتفاق بیوفتد. از آنجایی که آتش سوزی طی 80 سال گذشته افزایش داشته است، باید بدنبال راهی برای جبران خسارات ناشی از آن باشیم.

بیمه آتش سوزی خسارات مالی ناشی از آتش سوزی را در منازل و مجتمع های مسکونی پوشش میدهد. حریق، انفجار و صاعقه خطرات اصلی تحت پوشش بیمه آتش سوزی هستند. البته بیمه گذار میتواند خطرات احتمالی دیگر را به بیمه نامه بیفزاید.

اما باید بدانید که خسارات جانی تحت پوشش این بیمه نمی باشد.

بیمه آتش سوزی

در این رابطه بخوانید:

انواع بیمه ساختمان

پوشش‌های بیمه آتش سوزی

پوشش های اصلی این بیمه عبارتند از:

آتش

هر ماده ای که با اکسیژن ترکیب شود و ایجاد شعله کند در این دسته بندی قرار میگیرد.

صاعقه

تخلیه الکتریکی بین دو ابر یا ابر و زمین ایجاد صاعقه میکند و از موارد تحت پوشش این بیمه میباشد.

انفجار

آزاد شدن ناگهانی انرژی گاز یا بخار ایجاد انفجار میکند و تحت پوشش این بیمه است. البته بیمه آتش سوزی مواردی مانند انفجار هسته ای را پوشش نمیدهد.

با پرداخت حق بیمه بیشتر میتوان پوشش های اضافی مانند زلزله، طوفان، سقوط هواپیما، ریزش کوه، رانش زمین و… را خریداری کرد.

بیمه اتش سوزی ساختمان

مسئولیت مدیر ساختمان

همانطور که گفته شد مدیر ساختمان مدیر ساختمان که از سوی مالکان برای اداره امور مجموعه ساختمان انتخاب می شود و کتبا یا عملا این مسئولیت را می پذیرد، باید کل ساختمان را در مقابل حادثه آتش سوزی نزد یکی از شرکت های بیمه گر، بیمه کند.

بنابراین اگر مدیر ساختمان به این وظیفه عمل نکند، مسئول جبران خسارات مالی وارد شده به ساختمان است. همچنین ساکنان میتوانند با مراجعه به مراجع قانونی، خسارات وارد شده به ایشان را مطالبه کنند.

اگر خسارات وارده تا 5 میلیون تومان باشد، رسیدگی به مطالبات توسط شورای حل اختلاف انجام میشود.

در این رابطه بخوانید:

تخلفات مدیر ساختمان

نکته: از آنجایی که حق بیمه را میتوان به عنوان هزینه مشترک ساختمان برشمرد، مسئولیت پرداخت حق بیمه به عهده کل ساکنین ساختمان بوده و در صورت عدم پرداخت حق بیمه توسط ساکنین، مدیر میتواند برای ایشان اظهارنامه ارسال کند.

 

 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email
0 0 رای ها
این مقاله چقدر برای شما مفید بود ؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های اخیر:

مطالب مرتبط:

برچسب ها :